שניה לפני 2024 – עצמאים זה בשבילכם

Busy elegant bearded adult company director, checking the company finances, at the office.

שניה לפני 2024 – עצמאים זה בשבילכם

חודש דצמבר הוא חודש מבורך ועמוס בעבודה שלנו עם לקוחות עצמאיים, לקראת סופה של כל שנת מס, העצמאים פועלים לבצע הפקדות לקרנות ההשתלמות ולמוצרי החסכון הפנסיוני השונים שברשותם על מנת ליהנות מהטבות המס שהמדינה מקנה במסגרת עידוד העצמאים לדאוג לעתידם הפיננסי. בחרנו לשתף אתכם במספר תובנות שיכולות לסייע ולהגביר את המודעות שלכם ,העצמאים, להפקיד את הכספים במסגרת שנת המס.

 

עצמאים – הנה 6 דברים שחשוב שתכירו לקראת סוף השנה

 

  1. קרן השתלמות נזילה אחרי פחות מ 6 שנים

קרן השתלמות חדשה שנפתחת תהיה נזילה, למשיכת הכספים הצבורים בה, כדין, לאחר שש שנות ותק מיום פתיחתה, זה נכון לשכירים. עבור עצמאים מניין הותק שונה משכירים, למעשה מניין הותק עד ליום הנזילות של הקרן, עבור עצמאים, נעשה לפי חודש ינואר של השנה בה פתח את קרן ההשתלמות. למשל עצמאי פתח קרן השתלמות ב 31/12/2023 הרי שהמועד הקובע של תחילת המניין יהיה 30/01/2023 [ולא דצמבר 23] כך שהיתרה הכספית תהיה נזילה למשיכה כדין ב30/01/2029 כלומר הרוויח 11 חודשים למניין הנזילות.

 

  1. עצמאים נהנים יותר

הפקדות הנעשות לקרן השתלמות במהלך שנה קלנדארית, מצטברות לאורך תקופת החיסכון ליתרה כספית משמעותית שמושקעת בשוקי ההון ומאפשרת ליהנות מתשואה לאורך זמן ובכך להגדיל את היתרה הצבורה. במרבית מכשירי השקעה, בחוסך חייב בתשלום מס על הרווחים בעת משיכת הכספים. בשונה ממוצרים פיננסים אחרים, קרן ההשתלמות מגלמת הטבת מס מצוינת ומקנה פטור מתשלום מס רווחי הון על הפקדות שנעשו במהלך השנה עד לסכום מסוים (תקרה הפקדה מזכה). סכום התקרה השנתי לפטור ממס רווחי הון עבור עצמאיים גבוה יותר מאשר שכירים ועומד על 19,920 ₪ (נכון ל 2023), זאת לעומת 15,712 ₪ לשכירים (נכון ל 2023).

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. שכירים עם כובע עצמאי

 

רואה החשבון שלי הוא שכיר בחברה ובמקביל לזה הוא מגשים חלום מזה מספר שנים ועוסק בערבים כמדריך יוגה עצמאי. ישנם שילובים רבים שבהם אותו אדם הוא גם שכיר וגם עצמאי, עבורם ישנן שתי תקרות הפקדה מזכות (סכום הפקדה שנתי המקנה פטור ממס על הרווחים). בכובעם השכיר, יכולים להפקיד בשנה סכום של עד 15,712 ₪ ובכובעם העצמאי יכולים להפקיד בשנה סכום של עד 19,920 ₪. כלומר הפקדות של עד 38,772 ₪ בשנה יזכו את החוסכים הללו מפטור על מס רווחי הון. נדגיש שהסכומים נכונים לשנת 2023.  

 

  1. אין צורך להתנדב לשלם מס

הפקדות שעצמאים מפקידים לקרן ההשתלמות שלהם נחשבים כהוצאה מוכרת ולמעשה מקטינים את ההכנסה שלהם. סכום ההפקדה לקרן ההשתלמות שתוכר כהוצאה מוכרת הוא המכפלה של 4.5% בהכנסה החייבת השנתית של העצמאי, עד לתקרת הכנסות שנתית של 283,905 ₪ (נכון ל 2023). מבלי להיכנס לחישובים מיותרים, נכון לשנת 2023, העצמאי יכול להפקיד עד 12,776 ₪ בשנה (נכון ל 2023) וזה יוכר לו כהוצאה מוכרת. האלטרנטיבה שלא לבצע את ההפקדה הזו וליהנות מהטבת המס עליה  שקולה למעשה להתנדב לשלם מס.

 

  1. פנסיית חובה לעצמאים

תקנות פנסיית חובה לעצמאים מחייבות את העצמאים להפקיד לעצמם כספים למוצר של חסכון פנסיוני לבחירתם, קרן פנסיה, ביטוח מנהלים [פחות רלוונטי מ- 2023] או קופת גמל לחיסכון. במידה ועצמאי לא מפקיד את הסכום המינימלי לחסכון פנסיוני יהיה חייב בקנס של 500 ₪ עבור השנה בה לא הפקיד. לא ניכנס לחישובים מורכבים אבל כן ניתן ניתן סדר גודל, ההפקדה השנתית שעצמאי מחויב לבצע, לפי תקנת פנסיית חובה לעצמאים, עומדת על קצת יותר מ 12,000 ₪ בשנה.

  1. תכירו – ניכוי וזיכוי
    במסגרת רצונה לעודד עצמאים לדאוג למצבם הפיננסי בפרישתם, מעניקה המדינה לעצמאים אפשרות להנות מהטבות מס בגין הפקדות שיבצעו לחסכון פנסיוני עבור עצמם. לא ניכנס לחישובים ונוסחאות אבל חשוב לזכור שההטבות מחולקות לשתי סוגים:

 

  • האחת הטבת זיכוי – העצמאי יכול קבל החזר כספי ממס הכנסה על חלק יחסי שהפקיד לחסכון פנסיוני עבורו
  • השנייה הטבת ניכוי – ההפקדות יוכרו כהוצאה מוכרת לעניין מס הכנסה

יש לציין כי ההפקדה השנתית המאפשרת לעצמאית ליהנות מהחזר כספי [זיכוי] ומהכרת ההפקדה כהוצאה מוכרת [ניכוי] תלויה בהכנסה השנתית של העצמאי.

 

עצמאים ובעלי עסקים, ההפקדות לחסכון פנסיוני וקרנות ההשתלמות הן WINWIN עבורכם. נצלו את הטבות המס שהמדינה נותנת לכם ותוך כדי התהליך תדאגו לחסכון פנסיוני ראוי שיתמוך במטרות שלכם לגיל הפרישה.

תכנון פיננסי מקצועי המתאים עצמו פרטנית לכל אדם, הינו קריטי והכרחי. המומחים שלנו בשיאים זמינים עבורכם לכל צורך פיננסי ופנסיוני שלכם>>

שתף

תוכן נוסף בנושא..

השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם

חיפוש
ליווי פיננסי 360 מעלות

השאירו פרטים ונציגנו ישובו לעזור לכם בהקדם!

תכנון פיננסי ופנסיוני חכם